Victoria
    Hej! Jag vill jobba med barn och ungdomar. Skulle tycka det vore roligt att jobba med ungdomar på kriminalvården men har svårt att hitta utbildningar för detta. Skulle även kunna tänka mig att jobba med utsatta barn/ungdomar. Socionomutbildningen har jag vart inne och kollat på men det är höga intagningspoäng, mitt poäng ligger runt 14 och jag har inte gjort högskoleprovet ( funderar på att göra det ). Har du några förslag på några utbildningar jag kan titta mer på?

    Med vänlig hälsning
    Victoria

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Victoria,

    kika gärna på Kriminalvårdare >>, utbildning ges på arbetsplatsen efter anställningen; jag tror dock att det blir svårt om du ENDAST vill jobba uteslutande med ungdomar. Och var går gränsen - vem är ungdom och vem är vuxen? :)

    Det är bra om du gör högskoleprovet. Du kan också fundera på att eventuellt göra någon eller några prövningar för att höja dina tidigare betyg - för att höja meritvärde och ha lättare att komma in på socionomprogrammet.

    Kika också på flera yrken på www.framtid.se - t.ex på Polis >> (som utbidad polis behöver man inte nödvändigtvis jobba som polis, utan kan jobba med ngt. annat - t.ex i ngt. projekt med ungdomar "på glid").

    Fundera också på att utbilda dig till Lärare >>. Med lärarexamen kan man också arbeta inom olika projekt och inom socialtjänsten, inte endast i skolan. Man kan också jobba i någon specialskola och kanske både som lärare men kanske också med ngt. annat. Till många lärarprogram är det mycket låga antagningsgränser. Detta pga många lärare behövs men yrket är inte så jättepoppis! tyvärr... :(