Frida
    Jag funderar på att plugga till grundlärare för de yngre åren (förskoleklass och 1-3) men just nu vill jag helst jobba inom förskolan. Anledningen till att jag vill bli grundskollärare är att ha mer valmöjligheter till vilka åldrar jag kan jobba med. Men är det möjligt att gå den utbildningen men sen ändå ha riktig behörighet att jobba inom dagis/förskolan? Eller måste man plugga till förskollärare för det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    jag har nu pratat med en sakkunnig inom lärar- och förskollärarlegitimationsfrågor. Hen säger att en och samma person kan få ut fler än en legitimation... dvs både Förskollärarlegitimation och Grundskollärarlegitimation. För att kunna göra det måste personen inkomma med 2 stycken examina - en förskollärarexamen och en grundskolelärarexamen.
    Det finns folk som har båda de legitimationerna, bl a vet vi att det förut fanns och kanske fortfarande finns möjlighet att ta båda examina vid lärarhögskolan i Göteborg.
    Tyvärr känner inte den sakkunnige någon förteckning över vilka lärarhögskolor i Sverige som erbjuder möjlighet att ta ut båda examina inom samma utbildning. Hen säger också att utbildningsutbud förändras... vilket är sant! :) och att utbildningutbud till hösten fastställs till 15 mars 2018 och det är först då som lärosätena kan säga "bu eller bä..." dvs vad som ska bli möjligt att läsa till hösten 2018.

    Den praktiska lösningen för dig skulle vara att du kontaktar studievägledare på de högskolor/universitet där du vill läsa och frågar om de vet redan nu om det ska finnas möjlighet för dig att ta både förskollärar- och grundskolelärarexamen om du läser hos dem. Enligt vår erfarenhet så är det på Förskollärarprogrammet som man kan utöka sin behörighet till grundskolan och ta även ut grundskolelärarexamen för att kunna undervisa i upp till åk6 på grundskolan.
    Dock kan jag inte utesluta att man eventuellt skulle kunna på grundskolelärarpr. utöka sin behörighet "neråt i åldrarna".
    OBS!grundskollärarutbildningen är under översyn och kan förändras mycket inom kort. Det är kanske "mer eller mindre oklart" hur grundskolelärarprogrammen kommer att se ut framöver.
    I ditt ställe skulle jag "ringa in" några lärosäten där jag vet att jag kan läsa - t.ex att den lärarhögskola finns på min ort eller dit jag vill och/eller kan flytta - och läst noga på alla de hemsidorna /Lärarhögskolornas hemsidor; i första hand på Förskollärarprogrammen/ om det står att de erbjuder möjligt att utöka sin behörighet och även ta ut GRUNDSKOLELÄRAREXAMEN. Står det inget om det - kontakta studievägledare på förskollärarprogrammen och ställ en direkt fråga.

    Vi ska fortsätta forska på vårt håll och i fall vi får fram mer info - hör vi av oss snarast möjligt.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA