kristian
    Hej, jag undrar om man måste ha någon utbildning till att bli bloggare?
    Vad gör man ens som bloggare och är lönen bra? Kan vem som helt bli bloggare och kan alla tjäna pengar på det?
    Tack för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    kika gärna på www.framtid.se/yrke/bloggare

    Vem som helst kan starta en blogg. Men att leva på det är mycket svårt. För att kunna få intäkter måste din blogg, för det första, bli mycket populär; sedan måste du också lyckas attragera de företag eller organisationer som vill sätta in reklam på din blogg och betala dig för det; eller de som vill sponsra dig /t.ex pga de tycker att du förmedlar viktigt budskap och de vill därför stödja dig/.
    Även om bloggen är populär, är det svårt att få så pass mycket pengar i intäckter att det går att försörja sig på det; beror givetvis på hur stora utgifter man har. Bor man hemma hos föräldrarna och inte behöver betala hyra och mat, kan man kanske "skrapa ihop" till fickpengar... men att kunna ha egen bostad och betala alla boende- och andra omkostnader är det väldigt få bloggare som lyckas med. Då är de extremt duktiga och/eller hade enorm tur.

    De flesta bloggare tjänar inget alls på sina bloggar; några få kan helt och hållet leva på det - i alla fall under en period; det finns dock alltid en osäkerhet (bloggen kan börja "gå sämre" och annonsörer kan dra sig ur, av olika anledningar) - och en bloggare som idag kan leva på sin blogg, kanske inte kan längre göra det nästa månad. Det går inte få månadslön som bloggare, om inte man lyckas få anställning inom en organisation eller ett företag, som driver en blogg och de kan i så fall anställa någon som "bloggare" - vilket är extremt sällsynt; då organisationer/företag (som har bloggar på sina hemsidor) föredrar att göra den uppgifter att "alternera" - dvs olika redan anställda skriver blogginlägg ibland eller så ger dem enskilda uppdrag /ett par tim-löner/ till någon skribent att göra ett eller flera blogg-inlägg. Att anställa en "bloggare" är en stor kostnad som få har råd med. Men det kan inte uteslutas helt att du eller någon annan kan bli anställd som bloggare och jobba med det under många år... men, som sagt, chansen är, som jag ser det, mycket liten.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte