Emelie
    Hej,

    Jag är intresserad av att jobba med barns utveckling, helst yngre barn, men känner inte att jag vill "låsa" mig till förskolan utan jag skulle i så fall vilja vidareutbilda mig till specialpedagog så småningom.

    Jag har hört att det är osäkert huruvida specialpedagogutbildningarna kommer finnas kvar, vet ni hur det ser ut med det framtida behovet av specialpedagoger?

    Undrar också var mer man kan jobba med en förskollärarutbildning, förutom som förskollärare och förskolechef.

    Helst skulle jag vilja jobba inom barnrehab, barnhabilitering, lekterapi och undrar vilka utbildningar som kan vara relevanta för att jobba där om man inte vill arbeta som sjuksköterska eller läkare. Skulle ev. kunna tänka mig barnundersköterska om det är en lämplig bakgrund, eller om det finns någon annan utbildning som är relevant?

    Tack på förhand!

    • Anna : vilken utbildning har du nu?
    • Anna : Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/logoped
    • Anna : Även https://www.framtid.se/yrke/musikterapeut kanske kan bli av intresse för dig?
    • : Hej, tack för svar! Jag har snart en kandidat i pedagogik men den har ingen särskilt inriktning, mot. t.ex. föskola eller så. Känner att förskollärare är säkrare och lättare att få jobb med, men är som sagt orolig för att utbildningen är väldigt snäv...
    • Daniel : Det är ju bra att försöka hålla "alla dörrar öppna", men det är också svårt. Detta pga vissa yrken hör till de så kallade Reglerade yrken, där det ställs mycket strikta krav på vilken utb. man måste ha. Och i andra fall är det stor konkurrens om jobben (vilket säger inte i o f s att just du inte får jobbet). ;) du kan med kandidat i pedagogik söka jobbet som Lekterapeut, men de jobben är väldigt få. Just nu finns det en annons om att Lekterapeut sökes - se här https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/annonser/7504860 - men jag kan inte riktigt förstå varför de klassar detta som "lekterapeut", det verkar vara jobbet som Förskolelärare i förskoleklass.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    det är svårt att få anställning som lekterapeut>> pga många söker till de få tjänster som utlyses. Har man utbildning som förskollärare eller som fritidspedagog kan man få jobb som lekterapeut, om man har tur. Chanserna ökar om man har några års arbetslivserfarenhet + någon form av utbildning och/eller arbetslivserfarenhet även inom sjukvård + om man är beredd att flytta dit jobbet finns, även om det är mycket långt från ens nuvarande bostadsort.

    Utifrån det du skriver i din fråga, så vill jag råda dig att kika på yrket Logoped>>. Även barnpsykolog och fysioterapeut kan syssla med rehabilitering av barn, men på olika sätt, utifrån just sin profession.

    Ang. specialpedagog - så är det en påbyggnadsutbildning efter det att man har tagit ut sin lärar- eller förskollärarexamen och det tar minst 3 år att uppnå det. Vilka utbildningar som kommer att starta om 3 år, vet man idag inte. Det finns planer och prognoser, men de behöver inte stämma.
    Någon form av kompetens som speciallärare och specialpedagoger har kommer att behövas, men hur utbildningen blir organiserad; vilka behörighetskrav som kommer att ställas, kan man inte säga på lång sikt.

    Daniel SYV

    Jag tycker det är viktigt att bestämma om du vill i första hand syssla med Fysisk eller med Psykisk rehabilitering av barn. Givetvis hänger de delarna ihop, men det är olika "ingångar"... t.ex går fysioterapeuter via fysisk rehab; och psykologer - via psykisk rehab.
    Om du inte riktigt kan bestämma ang. det - kan du börja läsa på förskollärar- eller t o m på något lärarprogram och se om du kommer på exakt på vilket sätt du vill jobba med barn rehab. Du kan alltid försöka specialisera eller profilera dig sen.
    Dock är det inom vissa professioner ej möjligt att ta olika vägar, ex. Psykolog blir man bara om man tar examen från psykologprogrammet.
    Vilka andra Reglerade yrken som finns i Sverige idag kan du se här: https://www.framtid.se/yrke/reglerade-yrken

    Det finns flera reglerade yrken som på olika sätt jobbar med Rehab., ex https://www.framtid.se/yrke/audionom