adan
    Hej det är så att jag alltid har varit intresserad av idrott och skulle kunna jobba som det. Men jag har sett att man måste vara godkänt i matte 2 och jag är inte det måste man vara det för att bli idrottslärare? finns det inte någon annat sätt att bli det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adan,
    du kan söka jobb som obehörig lärare, men om du vill bli behörig, måste du uppfylla de krav på behörighet som ställs.
    Krav på behörighet kan ändras... det kan inte uteslutas helt att lärarhögskolorna kan göra ett undantag (och speciellt om de inte har fyllt sina platser på lärarprogrammet... kanske kan de låta dig läsa upp matematik 2 samtidigt som du går lärarutbildning - fråga på de aktuella lärosätena).

    Annars så kanske du kan läsa matematik 2a (den lättaste av matte2-kurserna) på komvux. Vill du läsa snabbt, går det att göra det på 5 veckor (på heltid); vill du däremot läsa långsamt - kan du läsa under 20 veckor (med 25% studietakt).

    Vänligen
    Julia syv

    • : vad är obehörig lärare?
    • Julia : Obehörig lärare är den som inte har lärarlegitimation. Obehörig lärare kan få anställning pga lärarbrist. Egentligen är tanken att alla lärare som anställs ska vara behöriga.