Sara

    Hej! Min syster skulle vilja arbeta som kock/kokerska i köket på en förskola eller liknande. Hon är 20år och har gått gymnasiet. Vilka utbildningar finns det man kan gå? Helst nära Göteborg

    • Vägledare : Vilken utbildning gick hon på gymnasiet?
    • : Ekonomi-ekonomi
    • Anna : Fick hon Examensbevis från gymnasiet? I så fall är det mycket möjligt att komvux svarar PLATSBRIST på hennes ansökan om att på komvux läsa Kock-yrkespaket, tyvärr.
    • Anna : Alla får söka till komvux, men det är inte alla som kommer in. Gymnasiala utbildningar på komvux läser man i den kommunen där man är folkbokförd, i alla fall nästan alltid. Det är mycket svårt att få läsa på gymnasienivå i en annan än sin "hemkommun" och det är ovanligt att kunna få plats på yrkesutbildningar på komvux om man redan har gymnasiekompetens i bagaget.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Sara,
    om man vill jobba som kock, oavsett om det är på en förskola eller på anda arbetsplatser, bör man försöka skaffa sig utbildning till kock. Utbildningen ligger på gymnasial nivå. I Göteborg - söker man till komvux i Göteborg; se hemsidan: goteborg.se/wps/portal/start/forskola-och-utbildning/vuxenutbildning-komvux och det är kurspaktete KOCK som din syster bör söka till. Paketet Kock brukar gå på heltid på 42 veckor (två terminer).