Lina
    Hej
    Jag har en fråga om hur man kan gå tillväga om man vill jobba som lärare i japanska. Eleven har nu läst japanska steg 3 på gymnasiet och har inte japanska som modersmål (eller någon annan anknytning dit).
    Vad skulle man kunna rekommendera henne om hon vill läsa vidare inom japanska? Hon är även intresserad av bild, men inte något hon vill jobba med. Ska/bör man vara behörig lärare för att undervisa i japanska? eller har (de få som verkar finnas i Sverige) japansklärarna annan utbildning än lärare i grunden?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Lina!

    Har man läst 90 hp i ett språk, kan man bli behörig lärare i det språket som Moderna språk. För modersmålslärare räcker det med 30 hp men då ställs det kravet på att man har det språket som sitt modersmål.
    Kanske kan det vara någon idé för eleven att fortsätta läsa Japanska 90hp.

    Hälsnngar
    Melina, SYV