sara

    Hejsan! Jag har tankar på att jobba som skolkurator. Jag undrar om det finns andra vägar till att bli det förutom att studera till socionom? Och är det mycket större chans till att man få en sådan tjänst om man har gått just socionomprogrammet? Mvh Sara

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    funderar du på yrket Skolkurator, så rekommenderar vi socionomprogrammet och vara inställd på att gå en vidareutbildning efter socionomprogrammet.
    Det finns inga (än så länge) förbud för rektorer att anställa som skolkurator med andra utbildningar än socionom, men det är mycket sällan som de gör det. Det är en stark tradition att anställa som kurator med grundutbildning: examen från socionomprogrammet. Men det räcker oftast inte att endast ha examen som socionom, utan man behöver ofta gå en påbyggnadsutbildning på t.ex 60 hp, ett år... konkurrens om tjänster som kurator är rätt så tuff, så några års arbetslivserfarenhet + påbyggnadsutbildning brukar krävas.

    Det kan inte uteslutas helt att kunna få jobb som kurator (i alla fall vikariat eller någon annan form av tillfälligt anställning och på så sätt få in foten och kanske på sikt kunna få jobb på heltid...)med någon annan utbildning, men chansen till det är mycket liten; i alla fall enligt vad vi vet om den svenska arbetsmarknaden.

    Mvh
    L.

    Liselotte