Rebecka
    Vilka vägar kan man gå för att bli någon form av terapeut, kurator, kbt-coach? Har förstått att de flesta såna utbildningar kräver att man har en utbildning inom området sedan tidigare, tex socionom eller läkare. Men undrar om det finns andra sätt att få jobba med stöd och samtal? Jag vet inte exakt vad jag vill bli, men tänker att om man läser till undersköterska, kan man då bygga på den utbildningen sen och jobba som tex kurator? Eller är det socionom-linjen som gäller? Jag skulle vilja jobba på bup eller habilitering, utreda olika diagnoser och ha samtal med olika människor.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Rebecka,

    för att utreda diagnoser och ha "behandlande" samtal - måste man ha någon form av högskoleutbildning, dvs examen från högskola/universitet.

    Som undersköterska kan man läsa vidare till Specialistundersköterska>> vilket man gör på en yrkeshögskola. Se exempel på utbildning på YH som du kanske blir intresserad av här>>

    Kika gärna på olika yrkespresentationer på www.framtid.se ... det finns en del ovanliga yrken som - t.ex Musikterapeut>> eller  Hästunderstödd terapeut>>

    Du får också gärna läsa på den här sidan>> om vilka de olika yrken inom det fältet som intresserar dig är och hur de förhåller sig till varandra. Alla "blåa ord" i texten där är Klickbara länkar som leder vidare tll mer info.

    Bästa hälsningar

    ANNA