Sandra
    Hej! Jag har blivit väldigt inspirerad från olika hålla att jobba som underhållare på ett hotell utomlands efter studenten. (Inget specifikt ställe) Just nu går jag i 8:an, ska börja 9:an efter sommaren (15 år) & funderar att välja samhäll beteende på gymnasiet. Mitt mål är att bo & jobba här i Sverige (kanske som advokat men är inte säker än). Jag undrar om det kommer ge mig fördelar ekonomiskt att jag efter studenten åker utomlands för att jobba som underhållare på ett hotell? Jag vill kunna börja mitt ”vuxenliv” med en bra ekonomi som jag sedan bygger på med ett välbetalt jobb.

    Vilka fördelar ger det att jobba ett år (ungefär) utomlands som underhållare på ett hotell? Behöver jag förbereda mig nu? Ungefär hur mycket pengar tjänar man?

    (Extra)
    Min plan är att välja samhäll beteende på gymnasiet, ta studenten, åka utomlands & jobba som underhållare på ett hotell för att upptäcka ställen jag aldrig hade upptäckt annars + tjäna pengar, åka tillbaka till Sverige & plugga på universitetet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    kika gärna på framtid.se/yrke/hotel-entertainer - det yrket är oftast endast Sommarjobb, och inte ett jobb som man kan ha i ett helt år.
    Yrken förändras; nya yrken skapas också... och vissa försvinner. Det är först om 4 år, om jag förstår dig rätt, som du kommer att söka jobb som entertainer - och hur yrket kommer att se ut då eller hur mycket man skulle kunna tjäna per timme eller per vecka under de veckor man jobbar - om 4-5 år, kan vi inte veta idag.

    Ang. dina planer på att - på sikt - bli advokat; om du är intresserad av juridik, kanske du vill kika på >> EK, inriktning juridik.