Hanna
    Hej!
    Jag har sökt till gymnasiet men inte kommit in. Detta är en linje jag velat gå länge och den jag vill gå på. Men somsagt kom jag inte in, så jag undrar om man kan jobba upp mina grundskole betyg på något ställe och söka om till det gymnasiet nästa år. Jag är behörig, men det är ju somsagt denna linje jag vill gå och jag behöver verkligen hjälp. Vad/vem ska jag vända mig till?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Hanna!

    Vad tråkigt att du inte kom in på gymnasiet.
    Kom du inte in på något val eller bara inte ditt förstahandsval?

    Eftersom att antagningen till gymnasiet redan är genomfört och betygen är klara är det svårt att ändra något nu.
    Sommarskola finns i en del kommuner men det brukar oftast vara för elever som har F och kräver betyg för att bli behörig.

    Om du inte har någon plats på gymansiet så måste du kontakta antagningskansliet i ditt län för att se om det finns någon skola som har lediga platser. Om du är antagen men till en lägre rangordnat val så bör du tacka ja till den platsen för att inte riskera att bli utan plats.

    Om du inte vill börja gymnasiet nu, men istället börja nästa år och på vis höja dina betyg? Vilket jag inte skulle rekommendera, oavsett skola har du samma möjligheter att söka vidare senare till jobb eller utbildning. Skola har ingen betydelse för vidare antagning. Däremot är det viktigt att du såklart ska trivas! Men, det finns kanske andra skolor som också skulle kännas bra för dig. Istället för att skjuta upp gymnasiet ett år utan några garantier om att bli antagen om ett år.

    Hälsningar
    Melina, SYV