Nathalie
    Hej!
    Nu påbörjar jag mitt sista år på gymnasiet (samhälle- och beteende). Jag vill verkligen jobba i Nederländerna (ett gap year), i en studentstad som heter Delft. Jag har kompisar som studerar och bor där, jag har bott flera gånger i deras studentlägenhet. Har även fått erbjudande att flytta in, om jag någonsin ville eller behövde ett ställe.

    Men jag är inte helt säker hur jag ska gå till väga. Ska jag studera i staden istället? Eller ska jag försöka få ett jobb, isåfall hur? Jag tänker mig inget stort, ett jobb som jag kan tjäna pengar till mat iallafall.

    Jag har ingen kunnighet om hur/vad jag ska göra, men detta är något jag verkligen vill.

    Tack på förhand!
    • Milla : Kan du de språk som talas i Nederländerna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, kan du tänka dig söka jobb som Au Pair>> ? I annat fall, om du inte kan de språk som talas i Nederländerna och inte kan ngt yrke, kan det bli svårt att få jobb.

    Du kan givetvis söka studier i Nederländerna men i fall du inte kan undervisningsspråket är det begränsat antal utbildningar med undervisningsspråket engelska som du kan söka.

    Ännu ett alternativ är att söka studier på distans utan obligatoriska träffar i Sverige och i så fall kan du bo var du vill och studera "i Sverige".

    ang. Jobba i Nederländerna så spelar flera saker stor roll:

    dina språkkunskaper;

    kontakter - kan dina kompisar förmedla kontakt med arbetsgivarna och rekommendera dig för ngt jobb?

    Försök utnyttja det du kan, t.ex svenska språket: se om du kan bli guide för svenska turister eller intervjuare/telefonförsäljare som ringer till svensktalande personer som bor i Nederländerna med erbjudandena att köpa produkter eller tjänster.

    Tips: välj tema för ditt Gymnasiearbete som ligger "i linje med" dina eftergymnasiala planer. T.ex undersök arbetsmarknaden för ungdomar i Nederländerna i jämförelse med den i Sverige eller allmänt om Ungdomsarbetskraft och dennes röglighet i Europa med focus på de hinder och möjligheter som finns, vad man bör tänka på, var finns det hjälp att få /gör intervju med några arbetsförmedlare och med några organisationer som förmedlar studier utomlands/. På så sätt får du fram värdefull info på din studietid .... GA måste ändå göras och det är en 100 poängskurs som tar 200 timmar i anspråk.

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare