Ronja

    Jag har väldigt jobbigt i skolan på grund av att jag lider av ångest och depression. Jag stannar helst hemma än att gå dit och känner att jag mår så dåligt just nu så jag funderar på att hoppa av. Kan man bli sjukskriven på gymnasiet och hur fungerar det. Finns det något jag kan göra då jag fortfarande vill gå kvar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Prata med kuratorn. Hen har relevant utbildning och erfarenhet för att hantera den typen av frågor.

    Skolsköterska kan bistå med hjälp i kontakter mot vårdcentral och skolläkaren eller psykologen.

    Om du blir sjukskriven på heltid (under en period), kan du gå i skolan ändå med endast så mycket som du själv känner att du orkar.

    Förhoppningsvis, får du behandling som hjälper och du ska sedan kunna gå i skolan på heltid igen.