magnus
    hej jag ska snart börja andra året i gymnasiet i ekonomi och jag är inte så super taggad. Jag har aldrig trivs i skolan jag vet inte direkt varför men jag trivs bara inte. Jag vill inte hoppa av skolan så jag undrar vad för andra alternativ finns det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Från det året du fyller 18 år kan du börja på en folkhögskola.

    Du kan också söka jobb och får du det, kan du jobba ett tag och läsa sen, om lusten att läsa visar sig. Annars är det ju inte omöjligt att jobba hela arbetslivet utan fullständig gymnasial utbildning ... det kanske blir svårt att hitta jobb men det är inte helt omöjligt.

    Kanske kan du trivas bättre på en annan skola eller på en annan utbildning ? Har du någonsin trivts i skola, ex på låg-&/eller mellanstadiet?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag har aldrig trivts i skolan jag har gått på flera olika skolor men det hjälper inte.
    • SYV-besökare : Har du pratat med kurator? Kurator kan hjälpa dig att få tid hos en skolpsykolog. Samtal med kurator och psykolog kan hjälpa.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,
    om du vill studera men inte vill "gå till skolan varje dag" - kanske distansstudier på Korrespondensgymnasiet skulle vara ett bra alternaiv för dig? Kika i alla fall på det alternativet.
    ***
    Annars - vad är ditt önskemål: vill du lära dig trivas i skolan? eller vill du i första hand hitta någon lösning på att slippa gå i skolan? Kan du få jobb? Har du haft jobb förut, ex. sommarjobb eller extrajobb?
    ***

    Prata med skolans pesonal såsom kurator, studie- och yrkesvägledare, skolsköterska, din klasslärare/mentor och även rektor - kan hjälpa; de kan komma med bra förslag. Skolans personal känner dig och de lokala förutsättningar (vad som finns nära där du bor och går i skolan...), därför borde de vara de personerna som i första hand bör kunna hjälpa dig i den situationen som du befinner dig i nu.
    mvh och lycka till!
    ANNA