Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Donna;
    om yrket Beteendevetare och de jobbmöjligheter som vi känner till efter den utbildningen (beteendevetarprogrammen) - var god se Framtid.se/beteendevetare

    Beteendevetare - kontra Socionom
    utbildningar är både "lika" och O-lika!
    Socionomprogrammen är längre (3,5 år); kandidatprogram i beteendevetenskap är på 3 år.
    Den största skillnaden är att socionomprogrammet leder till Yrkesexamen, som man inte kan få på annat sätt än just genom socionomprogrammet; det ingår praktik (en hel termin) i socionomprogrammet; man läser "socialrätt" och man ska efter utbildningen kunna utöva "myndighetsutövning" (fatta beslut som påverkar individen, t.ex ge bifall eller avslag på ansökan om försörjningsstöd) - detta gör att till vissa tjänster söker arbetsgivare just socionomer.