Elise

    Hej! Jag har funderat lite på civilingenjör i kemisk biologi, då kan man arbeta som Medicinsk analytiker, Laboratorieingenjör, Projektledare, Konsult, process- eller kvalitetsingenjör. När jag söker på nätet finner jag ingen riktig vägledning på hur lätt det är att få jobb, hur attraktiva dessa jobb är i arbetsmarknaden eller hur ingångslönen ser ut. Jag kontaktade syv på Liu och hon sa att deras studenter hade fått jobb på: • Swedish Orphan Biovitrum AB • McNeil AB, Helsingborg • Mölnlycke Health Care, Göteborg • GE Healthcare, Uppsala • Nobel Biocare AB, Göteborg • St Jude Medical AB, Uppsala • Syngenta Seeds AB, Landskrona • Phadia AB, Uppsala • Pfizer Health AB, Stockholm • Apoteket Produktion & Laboratorier AB, Stockholm • Hemocue AB, Ängelholm • Gambro AB, Lund • Getinge AB, Getinge • Recipharm Stockholm AB • Quintiles AB, Uppsala • Q-Med AB, Uppsala 50-250 anställda • Fresenius Kabi AB, Stockholm • Octapharma AB; Stockholm • Orexo AB, Uppsala • Bioinvent International AB, Lind • Medivir AB, Huddinge • Active Biotech AB, Lund • Meda AB, Solna • Crucell Sweden AB, Solna • Karo Bio AB, Huddinge • Oasmia Pharmaceutical AB • AMO AB, Uppsala • AstraZeneca AB Dock när jag söker på dessa företag är det inte ofta jobb tillgängliga, samt behöver man oftast erfarenhet. Hur ska då en nyexaminerad lyckas få sitt första jobb från den utbildningen? Jag undrar även vilken civilingenjörsutbildning som lönar sig mest att utbilda sig angående jobbmöjligheter samt lön.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du påtalar ett mycket viktigt problem - erfarenhet krävs ofta men hur ska man ha erfarenhet som nyutexaminerad?
    Arbetsgivare kan önska sig "vad som helst" i jobbannonser, men sedan när de inte kan få sökande som motsvarar deras önskemål brukar de anställa ngn som Delvis motsvarar önskemålen... så det är lönt att söka jobben även om man ej helt motsvarar allt som står i jobbannonsen;
    annars så är det via Praktik, via Sommarjobb, via korta vikariat och genom att ta jobbet i vilken stad som helst i hela Sverige, alltså vara flexibel och flytta dit där jobbet finns - som man kan "få in foten"...

    Civilingengörsprogrammen är heltids utbildningar på fem år, 10 terminer - det är rätt så lång tid. Hur arbetsmarknaden ser ut om fem år är det ingen som riktigt vet; det finns prognoser men de kan också slå fel... så, det går inte vara säker.
    Vi rekommenderar utbilda sig inom det som man är mest intresserad av (bl.a för att då har man bäst chans att bli jättebra på det man gör ...) eller inom det område som man själv tror mest på.
    Vår erfarenhet är att de som blir riktigt bra på "någonting" brukar till slut få användning av sina kunskaper och färdigheter - det kan ta tid men brukar leda till anställning eller till att man startar och driver ett eget företag.