Frank
    Hej SYV!
    Jag är en tjej på 14 år och fyller 15 i år, jag kan inte bestämma mig om jag vill bli antingen journalist eller engelska/svenska/so lärare.
    Jag undrar, för att plugga t.ex till lärare vad väljer man för linje då?
    För att plugga till journalist, vad väljer man då? Finns det en möjlighet att plugga båda?

    Hur många poäng krävs det att plugga dessa ämnen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns inte det absoluta kravet att ha läst på eftergymnasial nivå för att kunna jobba som Journalist men konkurrensen är inom den branschen stor och om du vill plugga journalistik på högskola behöver du bl a godkända betyg i gymnasiala kurser historia 1b och samhällskunskap 1b.

    Däremot krävs det högskoleutbildning och lärarlegitimation för att kunna jobba som lärare men du kan uppnå behörighet till att plugga både till journalist och till lärare på många olika gymnasieprogram - nästan på vilket som helst av de nationella gymnasiala program.

    Det finns stora fördelar i att skaffa sig ett yrke dvs läsa på ett yrkesprogram och samtidigt bli behörig att plugga vidare till lärare och till journalist men om du vill gå ett högskoleförberedande program, då passar samhällsvetenskapsprogrammet väldigt bra till de mål du har.