Hej Evelina!

    Juristprogrammet är mycket eftertraktad utbildning i Sverige och det brukar vara mycket svårt att komma in. Det är lätt att bli behörig, men för att kunna komma in /få utbildningsplats/ behöver du antingen HÖGA BETYG + höga betyg ävenKurser som ger Meritpoäng>>  elLer högt resultat på högskoleprovet och helst både höga betyg OCH högt resultat på HP.

    Behörig kan du bli på vilket gymnasiaL program som helst och komma sedan in på juristprogrammet på universitetet. Det är ingen som tittar på vilket program man gick på gymnasiet, utan man konkurrerar med "en siffra" - t.ex har du 21,50 av 22,50 möjliga i meritvärde och din konkurrent har 21.0 - då vinner du och får plats. Eller så gör du också högskoleprovet och får 1,75 på HP och din konkurrent får 1,80 och ni konkurrerar om sista platsen i HP-urvalsgruppen, då vinner din konkurrent /och du blir utan plats/.

    Vilket program du gick på gymnasiet är det i detta fallet ingen som tittar på. Utan en "siffra" räknas fram av Antagning.se och med den Siffran konkurrerar du mot andra som har "sina siffror" och siffrorna har inget att göra med vilket program man gick på gymnasiet.

    Men det är klart roligt för dig som är intresserad av juridik att läsa juridik redan på gymnasiet, kan jag tänka mig och av den anledningen kanske det är bättre att väIja Ekonomi, Juridik. :)

    Bästa hälsningar

    ANNA