Saga

    Hej! Jag vill verkligen jobba som åklagare, men så mycket som jag vet måste jag läsa ekonomi inr. juridik för att kunna bli det. Men går det att få behörighet till att läsa juridik på högskola även om jag går t.ex naturlinjen? Jag vill hellre gå ek/jur på gymnasiet än natur eftersom NO inte precis är mitt favoritämne, men det finns inte så många bra gymnasium med ekonomilinjen, ingen av de som jag tycker verkar bäst har ek/jur, så då undrar jag om det finns något annat sätt? Tack för svar!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,
    för att komma på juristprogrammet på högskolenivå uppnår man Särskild behörighet genom att få godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b. På samtliga högskoleförberedande gymnasieprogram, förutom Teknik, där man läser för lite historia, läser man båda kurserna som Obligatoriska.
    Det går alltså alldeles utmärkt att gå på Naturvetenskapsprogrammet och bli behörig till juridikprogrammet på högskolenivå.

    Det ställs inga krav på att ha läst juridiska kurser på gymnasiet för att bli behörig till att läsa juridik på högskolenivå. :)
    Vänligen

    julia syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill tipsa om att i fall du söker till NA eller till ett annat program som, för övrigt, erbjuder även Ekonomiprogrammet - är chansen större att kunna läsa juridiska kurser som valbara kurser, t.ex som kurser inom Individuellt val. Den möjligheten kan finnas även om det ej erbjuds EK på din gymnasieskola (men chansen är då liten, eftersom det är mindre troligt att lärare i juridik finns på skolan).
    >>Här kan du se alla de gymnasieskolor som i Stockholm erbjuder Ekonomi - inriktning Juridik;

    >>Här kan du se de gymnasieskolor som i Sthm erbjuder Naturvetenskapsprogrammet.