Felicia
    Hej jag undrar vad det är för skillnad på judiskt basår och juridiskt grund år? går det att komma in på juristprogrammet den vägen, i så fall vad är det för antagning för att komma in på basåret/grundåret? Går det att läsa på distans samt vilka platser i landet finns det på?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felicia,

    utbildningsutbud kommer att fastställas till 15 mars 2018 - för de utbildningar som kommer att starta hösten 2018. Idag är det för tidigt ännu... vissa utbildningar går att se, men inte alla.
    De sidor där högskoleutbildningar presenteras är

    www.studera.nu - som är högskolornas gemensam hemsida; och www.antagning.se - där man gör ANSÖKAN och i år är ansökningsperiod från kl.13.00 den 15 mars - t o m 16 april 2018.
    Jag sökte nu på Studera.nu - och fick fram följande lista: www.studera.nu/jamfor-utbildning

    Endast Juridiskt Grundår i Uppsala har jag hittat. Inga "juridiska basår"; tror inte det finns ngt. "juridiskt basår" - i alla fall inget som jag tidigare hört talas om, men ngt. nytt kan ju alltid tillkomma så kanske dyker det upp framöver... :)

    Basår är ju annars behörighetsgivande förutbildningar och det som är vanligt är Naturvetenskapligt och/eller Tekniskt basår som i första hand tar in elever som saknar betyg i Naturvetenskapliga ämnen /dvs som på gymnasiet läste "fel program" och därför inte blev behöriga till NO-utbilningar eller till tekniska utbildningar.
    Eftersom juristprogrammet kräver endast /för Särskild behörighet/ godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b som läses som obligatoriska kurser på många gymnasieprogram /och på de program där mindre samhällsk. och historia läses är det rätt lätt att komplettera genom att välja 2 små kurser - Samhällsk.1a2 och Historia 1a2, så i princip alla elever som vill bli behöriga till juristprogrammet, oavsett vilket gymnasieprogram de läser på, kan bli det - finns det inget behov för "juridiska basår" - därför tror inte jag de kommer att skapas.

    Liselotte