PILOT

    Hej Nu läser jag teknikprogrammet sista året och jag har E i de flesta ämne men de ämne som Juristprogrammet vill ha är jag bra på de d.v.s att jag fick bra betyg på de i så fall är det omöjligt och komma in eller har man chans och komma in. Jag undrar kan det vara att alla elever som söker till jurisrprgammet alla kan inte ha A eller B på alla ämne men i min situation som jag är nu är svårt och komma in om det är svårt. Jag vill läsa direkt efter gymnasiet vilka vägar kan jag ta för att komma in i Jurisprogrammet så for som möjligt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!

    I betygsgrupper konkurrerar man med en Siffra, som är summan av Jfr-talet (snittbetyget) och meritpoäng om man har några. Ingen tittar på vilka kurser som man har högre betyg i.

    Tips! Gör högskoleprovet. Försök höja ditt meritvärde och sök till alla orter där juristprogrammet ges.

    Titta också på Lunds Universitets hemsida - info om UJIK på distans,15 högskolepoäng med platsgaranti på den kursen (alltså alla som är behöriga sökande tas in på den kursen, oavsett hur höga, eller låga, betyg de har) och i slutet av den kursen tas cirka 20 bästa studerande in på juristprogrammet på Lunds universitet, oavsett hur höga, eller låga, betyg man har från gymnasiet, komvux eller folkhögskola, men du måste få ut examensbevis från gymnasiet för att bli behörig till högskoleutbildningar.