Emilia
    Hej! Jag har länge varit inställd på att läsa juristprogrammet efter gymnasiet, men universitetet närmast mig har inte det (Luleå tekniska universitet). Däremot har de massvis av fristående kurser inom juridik och rättsvetenskap.

    Är det möjligt att nå en juristexamen med endast deras fristående kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    tror tyvärr att svar på din fråga är Nej.
    När vi frågade (för ett litet tag sedan) de sakkunniga, fick vi svar att inget lärosäte i Sverige erbjuder "kandidatkurs" som skulle ge möjlighet att ta ut kandidatexamen med huvudämne juridik (den så kallade Jur.kand) på andra sätte än inom Juristprogrammet.
    Och det finns, verkar det som, inga planer att i framtiden börja återigen erbjuda en såda möjlighet (den fanns nämligen förr i tiden).

    Då finns det följande alternativ:
    - att läsa juristprogrammet;
    _ att läsa fristående kurser inom juridik och försöka få ut kandidatexamen med så många juridiska kurser i den som möjligt, men det blir troligtvis ej Jur.kand som just krävs om man skulle velat på sikt bli ex. Advokat, Åklagare eller Domare.

    Du får gärna samråda med studievägledare på juristprogrammen och på de institutioner där fristående kurser i ämnet juridik ges.
    vänligen
    ANNA