Kalle

    Hej! Jag är väldigt intresserad av att bli jurist men är osäker på vilken skola jag borde välja. Om jag väljer Karlstad så kommer jag kunna hitta boende med vänner eller bo hemma ett tag. Men har hört att Karlstads universitet har inte en bra jurist utbildning. Att det exempelvis ska vara dåliga möjligheter till en internationell karriär. Jämfört med Lunds universitet så verkar Karlstad dålig. Men Lund är så oerhört långt bort och det vore tråkigt att flytta någonstans man känner ingen. Sen har jag tänkt mycket på Örebros universitet. Kommer få flytta då också men det är egentligen inte så långt ifrån Kristinehamn, där jag bor. Och om det är så att man får fler möjligheter om man väljer Örebro istället för Karlstad så är jag villig att göra det. Vilken skola ger mer möjligheter? I såna fall på vilka sätt? Vad borde jag välja om jag vill satsa stort på karriären. Vad finns det för skillnader på jurist utbildningen på dessa tre skolor?

    • SYV-besökare :

      Det finns nog inte något rätt eller fel eller entydigt svar, på dina funderingar. Här krävs att man för ett resonemang om för- och nackdelar –för det finns det på alla lärosäten, skulle jag säga.

    • Julia : Svar från en sakkunnig: att det inte finns ett entydigt svar men att man på egen hand får föra för- och nackdelar med vad som är viktigast för en själv när det kommer till pedagogik, studieupplägg, pendling, campus osv. Vad gäller kursinnehållsmässigt ser det snarlikt ut på alla juristprogram då en juristexamen måste innehålla vissa ämnen. Lunds universitetets juristprogram samt Uppsala universitetets juristprogram är de äldsta juristprogrammen och har ett högt anseende därav. Men i grund och botten får man en juristexamen från alla de olika lärosäten som ger juristprogrammet och är anställningsbar när man tagit examen.

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle,

    som "allmän vägledare" som inte direkt jobbar med juristprogrammet (vilket vi här på FRÅGA SYV inte gör) kan vi i princip, som svar på din fråga, endast hänvisa till information på lärosätenas egna hemsidor:
    info om juristprogrammet på Örebro Universitet
    info om juristprogrammet på Karlstad Universitet
    info om juristprogrammet på Lunds Universitet

    och även ge råd att kontakta de som jobbar på de utbildningar (studievägledare på institutionen som erbjuder utbildning); utbildningsansvariga, t.ex programrektorn, studerande ambassadörer (om de finns på just det lärosäte) och alumni-föreningar, som också kan finnas...

    Det jag vill påpeka är att en högskoleutbildning är mycket "vad du själv gör den till" också! Du kan alltid på egen hand fördjupa dig i vissa kunskapsområden. Vidare vill jag också påminna om att utbildningen på juristprogrammet är 4,5 år (9 terminer) och på så lång tid kan lärare som undervisar bytas ut och en "jättebra lärare" (erfaren och omtyckt) kanske går i pension och ersätts av en helt ny, oerfaren som behöver några år på sig för att bli en "bra lärare" men då hinner du också bli klar med din utbildning innan dess... Mycket kan förändras: både förbättras och försämras på 4,5 år! Det är bra att försöka vara "flexibel" och utveckla en förmåga att klara sig, även om yttre omständigheterna är "emot dig".
    Personligen tycker jag att du vinner väldigt mycket på att bo hemma under utbildningen: bl.a kan du spara oerhört mycket pengar på hyra och på att ej behöva resa långt för att besöka vännerna och familj i Karlstad.

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Vi i studievägledningen är inte riktigt säkra på vad din frågeställning är, då det är helt individuellt vad dina frågor och funderingar innebär och därmed går det inte att varken ge råd eller förslag på vilket lärosäte som du ska välja.
            Satsa stort på karriären? Många möjligheter? Internationella möjligheter?
    Förslagsvis så börjar du med att kontakta studievägledaren på din nuvarande skola för att inledningsvis reda ut vad begreppen ovan innebär för just dig.
    Därefter är en direktkontakt med studievägledaren på respektive lärosätes juristprogram en god idé. Du kan då dels få mer detaljerad information från varje lärosäte kring det som du själv tycker är viktigt i sitt val och även få besöka och eventuellt skugga en student en dag. Utifrån dessa svar har du en grund att fatta ett beslut med hänsyn till dina förutsättningar, ambitioner och mål.

    Vänligen

    Studievägledare
    Lunds Universitet

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från Karlstad Universitet:

                  Utgångspunkten bör vara att oavsett lärosäte kommer studenten att ha en Juristexamen när denne är klar eftersom det är en yrkesutbildning.

    I Karlstad kan vi t.ex. erbjuda ett mindre program i fråga om studentantalet vilket innebär en närmare/mer lättillgänglig kontakt mellan studenter och mellan student-lärare. Andra program/studieorter har sina fördelar.

    Mvh