Ali
    Hej!

    Har en fråga angående juristprogrammet.

    Nu är det så att jag går i samhällsvetenskapsprogrammet i gymnasiet (åk1), jag skulle vilja gå i Juristprogrammet efter gymnasiet men såg att meritvärdet som man behövde för att gå in i Juristprogrammet är 20.00+. Jag tror inte att jag kommer att kunna få A i alla ämnen i gymnasiet och undrar om det finns något man kan göra för att ändå gå in i Juristprogrammet med lägre meritvärde?

    Har läst lite om detta med högskoleprovet men förstod inte riktigt. Är det så att om jag skriver högskoleprovet och får bra resultat, kan jag gå in i Juristprogrammet med ca: 15-17.00 i meritvärde och resultatet från H-provet?

    Tacksam för svar!
    Mvh.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AIi!

    HögskoIeprovsresuItat är en annan väg in. Man Iägger INTE ihop betyg och resuItat av HP, utan man söker på betyg och i faII man även har ett giItigt resuItat på HP (resuItat är giItigt i fem år), då söker man även i HP-urvaIsgrupper, i så faII endast med resuItat av HP (och här speIar det ingen roII vad man har i Meritvärde på betyg, fast man måste vara Behörig, dvs både ha GrundIäggande & SärskiId behörighet).

    Mitt råd till dig är att kika på Utvidgad juridisk introkurs,

    det är PIatsgaranti på den och ca 20 med bästa resuItat kommer in sen på juristprogrammet,

    och för övrigt göra Högskoleprovet så många gånger du kan, börja redan nu i okt2016 + försök få upp dina betyg från gymnasiet så mycket du kan.

    Ha det bäst!

    ANNA

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag viII tipsa dig om att det också finns andra yrken inom område Juridik - t.ex Paralegal. Även Bygglovshandläggare och Upphandlare syssIar i mångt och mycket med juridiska frågor i sitt dagIiga arbete.

    Kika gärna på oIika yrken på www.framtid.se

    HäIsningar

    MikaeI SYV