Aya

    Hej hej! Jag är intresserad av jobb inom lag, tänkte mest på att bli advokat men är fortfarande förvirrad. Jag vill också jobba i USA efter högskolan och var intresserad av juristprogrammet, så jag såg ett program tidigare som hette Rättvetenskap och den är till o med internationell inriktning. Hörde att det är svårt att läsa advokat här och sen jobba utomlands eftersom lagen är helt olika i olika länder. 1. Kan jag bli advokat eller jurist från Rättvetenskapliga (internationell inriktning) programmet? 2. Kan Rättvetenskapliga programmet göra det lättare för mig att jobba utomlands (i usa) eftersom det är en internationell inriktning? 3. Kan jag läsa hela programmet (Rättvetenskap) och sen fortsätta några år till juridikprogrammet för att bli tex advokat? 4. Vad för jobb kan man få genom programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Aya, om du har planer på att bo och jobba utomlands, är det klart bättre att du söker till en Internationell utbildning.
    Du har rätt i att lagar kan vara rätt så olika i olika länder. I vissa delstater i USA finns det fortfarende dödsstraff, vilket det i Sverige inte gör /inte finns/ - t.ex.

    Med svensk juridisk utbildning -...? vet jag inte alls om det är gångbart i USA; kan också vara olika i olika delstater i USA - då det är rätt olika för vilka lagar och regler som gäller i olika delstater i USA.

    Du undrar också om det går att läsa till Rättsvetare och sedan "hoppa in" i juristprogrammet. Och svaret är tyvärr Nej. Du måste söka till juristprogrammet men om du kommer in (genom konkurrens på dina gymnasiala betyg eller genom HP-urvalet, på högskoleprovet) då kan du ansöka om "tillgodoräknande" och då kanske du kan hoppa över några kurser... men det blir en senare fråga i så fall).

    Annars så är det fördelaktigt om man vill studera i ett land och jobba i ett annat - att satsa på någon utbildning som inte skiljer sig så mycket mellan olika länder. Lagar gör det. De skiljer sig mellan olika länder. Men svensk juristutibldning kan inte jag garantera att du kan få ngt. jobb inom rättsväsendet i USA.

    Bästa hälsningar

    ANNA