Kimmy
    Om man läser en kandidat i juridik i USA kan man sedan fortsätta på en masters i Sverige? Om inte kan man läsa internationell juridik istället och sedan fortsätta i Sverige?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Kimmy,

    när det blir dags för dig att söka till utbildningar på avancerad nivå  - magister eller masterprogram, då får du se vilket utbud som finns i Sverige då. Utbildningsutbud förändras.
    Kika på vad som finns idag: jag hittade 9 st. masterprogram i Sverige inom Juridik >>> - men det är inte säkert samma utbud gäller om 3-4 år.
    Prata med studievägledare på de svenska utbildningar, till vilka du vill komma in; de borde vara mest insatta, men inte heller de kan garantera att reglerna inte ändras och vilka utbildningar som kommer att finnas om några år.

    mvh
    SYV

    Allmänt gäller: det är nästan alltid bekvämare och man lättare får jobb, om man utbildar sig i samma land där man sen söker jobbet.
    Juridik är rätt så "lands-specifik" område; vill man verka på den Internationella arenan, är det i så fall bättre att satsa på Internationell juridik eller Mänskliga rättigheter.