Anna
    Hej, jag är väldigt intresserad av att börja på juristprogrammet på Juridicum i Lund för att sedan bli Advokat. Där ligger antagningspoängen runt 21,04 - 21,51 beroende på ifall man söker på vt eller ht. Som jag har förstått så får man 20 poäng ifall man får A i alla ämnen. Men hur får man 21/22? Måste jag ha A i exakt varenda kurs på gymnasiet och tillochmed A på extra kurser?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    ja, det verkar så... eftersom juristprogrammet är en av de mest populära i Sverige högskoleutbildningar, så är det många som söker med höga betyg och konkurrerar om utbildningsplatser.
    "Extra"-kurser är det kurser som ger Merit-poäng. Eftersom juristprogrammet ej kräver mer matte än matte 1, då får man merit (+0.5) redan för matte 2. Och ännu + 0.5 för matte 3.
    Läs om meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Det finns också andra sätt att komma in på juristprogrammet i Lund:

    - via Högskoleprovet >>
    eller
    - via Utvidgad jur.introkurs >>> (alla som är behöriga till högskoleutb. och som söker den, tas in) - av de som avslutar kursen tas ca 20 personer in (de som skriver bäst på slutprovet);

    OBS! att man gör högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli BEHÖRIG.
    Behörig blir man genom att få Examensbevis från gymnasiet; om det är examensbevis från ett yrkesprogram, måste man även se till att få godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6. Sedan krävs det också godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b, för särskild behörighet till just Juristprogrammet.
    Alla Behöriga sökande deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Konkurrera kan man med Betyg och/eller med resultat av högskoleprovet; och så finns det (eller Kan finnas) lite andra "ingångar", som t.ex via Introkursen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Jag vill tipsa om juridiska utbildningar inom yrkeshögskola. Juristprogrammen på högskolenivå är i Sverige extremt populära och kräver därför mycket höga betyg; alla som söker kommer inte in. Man kan söka i många år men aldrig komma in - tyvärr.
    Jag vill bl.a därför tipsa om andra möjligheter: är man intresserad av juridik, kan man även hitta passande utbildningar inom yrkeshögskola, ex. läser man yrkeshögskoleutbildning för att bli Paralegal > eller IP-paralegal >.
    Kika även gärna på yrket Upphandlare >. Det kan finnas yrkeshögskoleutbildningar inom Offentlig upphandling och inom andra typer av inköp/upphandlingar, se gärna några exempel, nedan:
    Nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-malmo
    Nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-lulea
    Affarshogskolan/inkoepare-upphandlare
    Frans-schartaus-handelsinstitut/offentlig-upphandlare
    Yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare