Ali
    mitt namn är Ali och jag kom till sverige för tretton år sen men jag stannade inte hela perioden inom sverige.jag bodde i sverige endast två år utan avbrott och jag var femton år gamal och på den tiden studerade jag på gymnasiet sedan lämnade jag landet. Före ett år kom tillbaka jag till sverige för att utbilda mig och jag är väldigt intresserad av juristutbildningen. Jag studerar på komvux nu för att komplettera mina poäng men Många säger till mig att den utbildningen är mycket svårt och bara de som föddes i sverige kan studera juristutbildning för att de har stark språk som betraktar modersmål.Finns det någon som kan hjälpa mig och förklara om detta prat var rätt eller fel . Jag blev förvirrad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    det finns många exempel på att personer med ett annat modersmål, än svenska, har utbildad sig till jurister i Sverige.
    Det är nog sant att det kan vara svårare för dem, som inte har svenska som sitt modersmål, att läsa långa och svåra högskoleutbildningar, där mycket "hänger på" att kunna svenska mycket bra, men det är absolut inte omöjligt.

    Fortsätt kämpa på. Gör ditt bästa i skolan. Det är bra att du har ett klart mål med dina studier. Kika gärna även på andra yrken och utbildningar, som "liknar" juristutbildning, ex. yrken Paralegal>> och IP-paralegal>> som kräver en yrkeshögskoleutbildning, som är en kortare (jämfört med juristprogrammet) utbildning på eftergymnasial nivå.
    Många söker till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Kommer man in på båda, kan man välja sen. Kommer man t.ex på yrkeshögskoleutbildning som är 2 år lång, som de flesta (eller i alla fall många) yh-utbildningar är, kan man varje termin söka till högskola och Byta från yrkeshögskola till högskola, om man kommer in på högskolan/universitetet.

    Du kan, om du vill, kika på yrkeshögskoleutbildningar - här>> är direktlänk till "paralegal"-yh.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp! och Lycka till med dina studier!

    ANNA