Tilda
    Hej!

    Allt jag vill är att komma in på psykologprogrammet men har för dåligt meritpoäng, 18.85, men jag vet inte om det är bättre att satsa på att göra prövningar, som kommer ta ca 1,5 år (mycket B till A). och då är man inte ens garanterad att komma in då antagningspoängen kan ändras. högskoleprovet har jag försökt med 4 ggr men kommer bara en liten bit över 1 och lägsta för att komma in är 1.5. för min del är det matten som drar ner.

    Men vet folk som pluggar utomlands, har läst om både Amsterdam och Warszawa. Har förstått att det kan vara svårt att bli legitimerad i Sverige efter utbildningen. Det är i Sverige jag i framtiden vill jobba men ändå dras jag till detta alternativ? att googla runt om detta är förvirrande man bli vidarebefordrad till sidor där man får läsa om ess länder och socialstyrelsen men hur svårt är det? läkare och liknande vårdprogram pluggar många till utomlands men de har inga "problem" med att bli legitimerade, endast gå med handledare upptill ett år o ev kunskapsprov?
    vad är skillnaden för psykolog?

    Så det jag undrar är om det är ett seriöst alternativ att studera Psykologprogrammet utomlands eller är det bättre att kämpa, bli äldre... och konkurrera om plats här i Sverige genom prövningar?
    det som tar emot är att jag inte kommer kunna söka förrän hösten 2020 om jag gör prövningar och tog studenten 2017 och känner mig redo för att börja plugga nu...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    det är svårt att ge råd - i den frågan som du ställer. Detta för att det är Socialstyrelsen som bestämmer ang. legitimation för psykologer i Sverige; vilka regler och bestämmelser Socialstyrelsen kommer att ha om ett antal år - då du ska söka legitimation för att kunna jobba i Sverige som Psykolog, kan inte vi här på Fråga SYV svara på.

    Om hur lång tid det kan ta för dig att uppnå det meritvärde som kommer ge plats på psykologprogrammet i Sverige, kan vi inte heller svara på.... En tanke: när du pluggar till prövningar, får du djupare kunskap i de ämnena/kurserna som du läser och det är alltid bra, oavsett vilken utbildning eller vilket jobb du kommer att ha i framtiden.

    Ang. Högskoleprovet
    det är inte fel att göra HP så många ggr man kan. Kostnaden (i pengar) är ju mindre än för en prövning (450kr respektive 500kr).
    Om det är just matematisk-logiska delen på HP som drar ner ditt resultat, kanske du kan plugga just inriktat på den delen av HP i första hand. Se ex. Plugga till HP med Mattecentrum>>