Elev
    Hej!
    Jag har nu snart gått 2 år på handels- och administrationsprogrammet, med inriktning administrativ service.
    Har nu börjat ifrågasätta mitt val av linje, då jag inte tycker att praktiken är kul alls.
    Känns som att jag går denna linjen helt i onödan.. då de flesta vad jag vet som jobbar i butik inte ens behöver en utbildning för det.

    Det roligaste yrket jag provat på hittills är att jobba på förskola, kände att det feriearbetet gav mig en slags glädje.
    Så nu har jag redan börjat tänka på att bli barnskötare, vilket man kan bli om man gått barn- och fritidsprogrammet.
    Problemet är att det programmet inte finns där jag bor eller i närheten..så det har aldrig ens varit en möjlighet för mig att gå.
    För att gå den utbildningen hade jag behövt flytta till en annan stad, vet inte hur underlaget är för att genomföra detta, om det är så att man får någon form av bidrag för att genomföra eller så.
    Samt behöva gå om ett år eller två..

    Känns riktigt tragiskt nu att behöva slutföra den linjen jag går nu då jag inte ens känner mig taggad på att jobba inom den branschen, och samtidigt veta att jag måste gå och studera på Komvux ett tag efteråt om jag vill bli barnskötare.

    Får sån ångest när jag tänker på detta..och vet nu inte hur jag ska göra, därför vänder jag mig hit i hopp om råd.

    Tack på förhand.
    // Anna

    • Daniel : Eftersom du går inriktning "Admin.service" kan du undersöka möjlighet att inrikta resten av din utbildning mot "administration kring förskola"? T.ex Administration av förskole-kön? Olika dokument som styr förskola och den dokumentation som förskola måste föra kring sitt arbete och barnens utveckling? på så sätt kommer du "närmare" en förskola i alla fall.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    kan du tänka dig läsa till förskollärare >>, 3,5 år på högskola? I så fall kan du under den resterande tiden på gymnasiet bör försöka läsa även de kurser som krävs för behörighet till förskollärarprogrammet; så - du kan i så fall ha som mål att ta examen från "gymnasiet" (mindre viktigt vilket program) och bli behörig till förskollärarprogrammet på högskolenivå.

    Att jobba som Barnskötare kan man med vilken tidigare utbildning som helst /det är ungefär som i butik - du skriver ju att folk utan utbildning jobbar som säljare/ - många jobbar som barnskötare med diverse olika utbildningar och när barnkullarna går ner, behåller förskollärare sina jobb och barnskötare får "gå"/sluta. Många kommuner anställer på fasta tjänster endast förskollärare. Barnskötare får ofta endast vikariat och andra tidsbegränsade anställningar och kanske aldrig  får fast anställning.

    Behörighet till förskollärarprogrammet är Grundläggande (för dig Examensbevis och godkända kurser i svenska 2, 3 och engelska 6) samt godkända betyg i samhällskunskap 1a1 och 1a2 och Naturkunskap 1a1 och 1a2.
    *****
    Om du väljer att läsa till förskollärare - kan du med examen från HA-programmet - lättare få sommarjobb och extra-jobb i butik under studietiden.
    Sommarjobb kanske du kan få på en förskola, men extrajobb under studietiden: om du läser på "kontorstider", kan du jobba extra på kvällstid och på helgerna, då förskolorna är stängda, då är det ju bra att ha möjlighet att "dryga ut kassan" med lön från extrajobbet i butik.

    Lite "kreativa tips":
    finns det möjlighet för dig att få praktik - under din utbildning på HA - i en butik som säljer leksaker eller barnkläder?
    Eller att du i en större mataffär kan organisera "barn-hörna": ta hand om barnen medan föräldrarna handlar?Då kan du både inrikta ditt GA-gymnasiearbete inom den "problematiken": att sälja barnprodukter; eller att organisera barnpassning så att föräldrarna kan handla i fred; och inrikta den resterande tiden på gymnasiet mot "barn" och "barnpassning" på alla möjliga sätt som tänkas kan.

    Att byta till BF när situationen är som du beskriver - både att BF ej finns i din stad; och att du redan är mot slutet av årskurs 2 på gymnasiet - ser jag som ett svårt-genomförbart alternativ.
    Visserligen har du rätt att söka till åk1 på BF till hösten 2019 men då måste du flytta och sedan gå 3 år till på gymnasiet (eller i alla fall minst 2 år, om du har tur, men egentligen 3 år). Bidrag för att flytta för att gå på gymansiet täcker en del av kostnader, men absolut inte alla kostnader. Elevens familjer betalar minst ca 2.000 kr varje månad och det om man är snål och köper endast det som absolut behövs, ingen extra.
    Att Hitta Bostad är också ett stort problem.
    Bara för att man kommer in på gymnasiet i en annan stad, betyder tyvärr inte att man får bostad. Man för söka bostad själv. Ibland hittar man inte; eller i alla fall inte till den kostnad som man har råd med.
    Och om du ska "genomlida" allt detta, och till sommaren 2022 får examen från BF-programmet, så kanske du inte får jobb som barnskötare (om barnkullarna gör ner och endast förskollärare får jobb, eller barnskötare med både utbildning OCH tidigare erfarenhet - arbetsgivare kan t.ex kräva att man redan har arbetat som barnskötare i minst 2 år på heltid).

    Det finns också ett alternativ till - folkhögskola
    Du har rätt att söka till alla olika FHSK i hela sverige, det är i så fall Allmän kurs på gymnasienivå>> du söker till, för att få gymnasiekompetens. Du kan, om du kommer in på en Allmän kurs på en FHSK och kan uppvisa kunskaper från 2-årig gymnasial utbildning, lyckas få omdöme om grundläggande behörighet på endast ett läsår. Det kanske går att hitta en allmän kurs på en FHSK som på ngt. sätt är inriktad mot barn/förskola.
    FHSK utanför stora städer har ofta internat/studerandeboende.

    Det kan finnas allmänna kurser med speciella inriktningar, ex. kreativt skapande.