Jimmy
    Hej!

    Jag hoppade av gymnasiet år 2009 och fick ett samlat betygsdokument med två godkända 50p kurser. Kurserna är 'Försäljning och service' och 'Logistik A' d.v.s. gamla kurser med det gamla betygsskalan (IG-G-VG-MVG).

    Under dom senaste åren har jag läst 2300p (A-F betygsskala) genom komvux. Jag har alltså sammanlagt 2400p vilket bör vara tillräckligt för att få ett slutbetyg eller gymnasieexamen.

    Som rubriken lyder undrar jag om mina betyg från 2009 fortfarande är giltiga eller är de för gamla? Jag har hört att samlat betygsdokument äldre än 8 år inte kan ingå i slutbetyget.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jimmy,
    de "gamla" kurser i vilka du har godkända betyg syns inte i Tabellen för utbyteskomplettering >>, vilket betyder att de inte kan omvandlas, och därför kan de ge dig rätt att ta ut ett Slutbetyg (i stället för Examensbevis).
    Att kurser (betyg i dem) är äldre än 8 år kanske kan "hjälpas". Ja, det finns "åttaårs-regeln" men om det går att påvisa att du genom arbete eller studier höll kunskaper vid liv (om du arbetade inom rätt bransch eller studerade nyligen inom de områden som kurser ligger inom) kan rektorn på komvux fatta beslut om att ge dispens (göra undantag) och ta in en eller båda kurser in i ditt Slutbetyg.

    "Deadline" för att få ut ett Slutbetyg är numera satt till 1 juli 2020; efter det datumet är det endast Examensbevis som kommer att bli möjligt att få ut (och ej längre Slutbetyg). Jag råder dig att hellre försöka få ut ett Slutbetyg, än Examensbevis; det är fördelaktigare för dig att få ett Slutbetyg, bl.a för att du kan utesluta en 50p.kurs i vilken du har lägre betyg (så att det betyget inte drar mer jämförelsetalet).

    Men om rektorn på komvux vägrar bevilja undantag och ta med minst en av dina "gamla" kurser, har du i så fall inte rätt att få ut ett Slutbetyg, utan det är i så fall Examensbevis som gäller. Det är mycket mer strikta regler ang. vilka kurser som måste ingå i Examensbevis, bl.a måste du ha godkänt betyg i Gymnasiearbete.

    Vänligen
    Julia syv