Julia SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    om din fråga gäller antagning till högskoleutbildningar i Sverige, då är det bäst att läsa info på www.antagning.se och vid frågor om hur antagningen genomförs kontakta de som jobbar just med det - du kan t.ex ringa på vardagar kl.9-16 tel.nr 0771-550720
    men så vitt jag vet, som inte jobbar med antagning till högskoleutbildningar så antas man till maximalt 45 högskolepoäng, alltså till 1,5 heltidsutbildningar, ex. till en utbildning som går på heltid och till en utbildning som går på halvtid eller till tre stycken halvtidsutbildningar - detta som max, alltså...
    Antagning.se går "uppifrån" och antar till första alternativet, om man kommer in på sina betyg eller på resultatet av högskoleprovet. Om alla alternativ man sökte till är Heltidsutbildnigar, kan man endast bli antagen till ett alternativ. De lägre prioriterade alternativen "försvinner" (tas bort); de högre prioriterade - ställs man i reserv till (om man är behörig).

    Det är i alla fall vad jag tror händer - enligt info på Antagning.se och enligt vad de, som jobbar med antagning till högskoleutbildningar, svarar när man frågar.