Hej Mimmi,

    du måste ställa den frågan till studie- & yrkesvägledare på din egen gymnasieskola. Detta pga du måste i så fall få plats på en Annan kurs som du vill läsa & som även passar in i ditt program (så att programstruktur stämmer och du får möjlighet att uppnå kraven för examensbevis mot slutet av årskurs3).
    Vilka kurser som din gymnasieskola kan erbjuda - är det personal på din skola som kan svara på; därför måste du fråga dem.
    Det finns tyvärr inte någon automatisk rätt att ändra sig ang.valbara kurser; detta pga det kanske är så att din skola ej har möjlighet att erbjuda dig en annan passande kurs i stället.
    Du har rätt att läsa på heltid; detta bl.a för att uppfylla kraven för studiehjälp från CSN. Och även för att hinna läsa tillräckligt mycket för att ha en chans att  få ut Examensbevis och bli med det behörig till eftergymnasiala utbildningar.

    Bästa hälsningar
    ANNA