Emma
    Jag undrar om hur mycket antagningsgränsen kan ändras på estetiska linjer (där antagningsprovens poäng spelar med)? Jag vet att den kan höjas, men kan den då också sänkas eller är det väldigt ovanligt? Tacksam för svar.
    • Peter : Det vanliga är tyvärr att antagningsgräns höjs ca 5-10 betygspoäng från prelim.antagning till det slutliga/definitiva antagningen. Men ibland (tyvärr sällan...) kan 3 klasser "öppnas" i ställer för 2 (eller 2 i stället för en klass) och då kan antagningsgräns sjunka rätt så mycket. Vi kan endast hoppas och hålla tummarna! Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    om gymnasieskolan finner möjlighet att utöka antal platser - då kan antagningsgräns sänkas. Gymnasieskolorna försöker anpassa antal platser till "sökandetrycket". Det är dock svårt pga lärarbrist och begränsningar i lokal-kapacitet och andra omständigheter.
    Antagningsgränser kan ändras - både upp och ner... så du måste tyvärr ha "is i magen" & invänta antagningsbesked.
    Vi håller tummarna. Lycka till!

    ANNA