Martin

    Hej! Jag gick ut med 650p F i gymnasiet (Biologi 1 & 2, Matte 2c & 3c, Kemi 1 och Fysik 1a). Resten hade jag godkänt i. Jag läser just nu fyra av dessa på Komvux och har insett att det inte blir något vidare... Jag vill inte studera någonting naturvetenskapligt på universitet och behöver inte dessa kurser (förutom Matten) för särskild behörighet. Kan jag byta ut de och läsa andra kurser på Komvux och då kunna ta gymnasieexamen från ett annat program på Komvux? Jag blir så himla omotiverad av att räkna mycket Fysik när jag faktiskt inte ’behöver’ den kursen. Finns det ett sätt att läsa avbryta dessa kurser, och läsa andra? Eller måste jag vänta tills nästa termin för att valet ska bli aktuellt? Jag vill helst söka till universitetet HT 2020 eftersom jag inte vill förlora ännu ett år. Jag har nu räknat och har insett att jag behöver läsa minst 550p (kanske mer om jag ska behöva göra om mitt gymnasiearbete). Eftersom terminen nu har gått ett tag, hur tycker ni jag borde göra? Kan jag avbryta alla naturvetenskapliga kurser och läsa andra kurser eller är det för sent denna termin?  Tacksam om svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Martin,
    komvux i olika kommuner har olika upplägg. Vissa komvux har två starter om året: höstterminen och vårterminen, andra -har 5 starter om året och så kan det även finnas flexibla starter t.ex att man på distans kan börja läsa varje helgfri måndag... alltså, du måste söka svar på komvux i just din kommun.
    Allmänt gäller: du behöver inte nödvändigtvis läsa på komvux exakt samma kurser i vilka du har fått F betyg på gymnasiet, utan det "beror på...", du gör planering med syv på komvux, utifrån dina förutsättningar och utifrån vilka kurser din komvux kan erbjuda läsa.
    Ang. avbryta kurser: givetvis går det att avbryta eller hoppa av, men jag tänker på studiestöd från CSN...

    • Martin : Det har också kommit på tanken. Jag får för närvarande studiehjälp. I min kommun finns det flera starter under året för flexibla kurser fast alla kurser jag vill läsa erbjuds tyvärr inte denna termin. Kommer det bli så att jag behöver vänta ett halvår innan jag kan söka igen? Går det även att läsa mer än heltid under en termin för att få ut gymnasieexamen? Jag tänker då att att jag kan läsa 550p totalt nästa termin (det blir 150p mer än heltid). Jag skulle tycka att det är onödigt att vänta ännu ett halvår bara för 150p kurser.
    • Julia : heltidsstudier är 20 gymnasiala poäng per vecka. Vårterminen är ofta längre än höstterminen; den kan vara 25 veckor lång och då läser man 500 p. under den termin på "vanlig heltid". Det är inte en rättighet att läsa på gymnasiet i Sverige, över huvudet taget, pga endast grundskola är obligatorisk. Att garanterat få läsa heltid eller ens läsa någon kurs, går inte på förhand.. man söker och hoppas... Vi får hoppas att du ska få läsa det du behöver... Om du hoppar av kurser har du inte rätt till studiehjälpen från den dagen du har hoppat av. Och du måste vara beredd att nästa gång du söker studiestöd hos CSN, kan du få Nej pga otillfredsställande studieresultat, alltså pga du ej kunde uppvisa godkända betyg för den tiden som du fick studiestöd för. Om du känner på dig att du ej kommer uppnå godkända betyg, kan det vara bäst att hoppa av. Läsa på komvux har sina "nackdelar", jämfört med gymnasiet... Som gymnasieelev kan man ha många F men ändå få läsa vidare och få även studiehjälp från CSN... men de fördelarna slutar när man slutar på gymnasiet. på komvux måste man uppvisa godkända betyg, annars har man inte rätt att få studiestöd nästa gång man ansöken om den. Du får gärna kontakta CSN och/eller läsa info på csn´s hemsida.
    • Julia :

      Vi på Fråga SYV kan inte veta hur just din Komvux gör... alla de olika kommuner gör på olika sätt; och så ändras det även på KomVux i samma kommun - över tid. Du måste prata med personal på komvux i just din kommun. Läs info på hemsidan för komvux i din kommun och boka tid hos SYV på komvux. Att uppnå "fullständig gymnasiekompetens"/examensbevis är tyvärr inte en allmän rättighet och kan inte garanteras. Tanken är att man väljer noga vilka kurser man söker på komvux så att man har mål med sina studier och även uppnår godkända betyg i de kurser man läser. Gör man inte det, så riskerar man att både få "problem" med CSN och att i fortsättningen ej få plats på komvux-kurser.

    • Martin : Vad är skillnaden mellan studiehjälp och studiemedel från CSN?
    • Milla :

      Det är stor skillnad på studiehjälp och studiemedel. man kan läsa på CSN´s hemsida - men kort: gymnasieelever kan få studiehjälp och så på komvux fram till 1 juli det året du fyller 20 år och man måste läsa på heltid. .... Studiemedel (som man kan få på gymnasiet och på komvux från 1 juli det året du fyller 20 år (eller tidigare om du läser på högskola, yrkeshögskola, vissa utbildningar på folkhögskolor och KKU), ger mer pengar och består av bidragsdel och lånedel; man kan läsa på halvtid och få halva studiemedel (och bidragsdel för halvtidsstudier ger mer pengar än studiehjälp); lånedel är frivilligt att ansöka om; lån måste betalas tillbaka. Bidragsdel betalas tillbaka endast om man fick den för studier som man ej bedrev.
      Studiemedelsveckorna är begränsade; CSN kan ge avslag pga olika anledningar, bl.a pga otillfredställande tidigare studieresultat (tanken är att man ska få godkända betyg om man läser med studiestöd). I annat fall kan man läsa, men man får inte studiestöd; då får man fösöka lösa sin försörjning på annat sätt.

    Läs alla kommentarer