Samuel
    Hej, jag går nu 1:a året natur på min skola. Jag har sedan den början av hösten velat byta program till samhälls och har sökt in till nästa läsår att börja där. Dock har jag en fråga angående språk, det är nämligen så att jag likt många andra på min skola är intresserad att läsa ett språk som ej finns på skolan. Jag undrar om det finns en möjlighet att om det finns en grupp som är kring 10-15 pers vill läsa ett språk som ännu inte finns som utbud om skolan då kan tillhandahålla en kurs i detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,
    det är tyvärr lärarbrist. Det kan därför bli svårt att hitta lärare som kan undervisa i det språket som ni vill läsa. Vad är det för språk?
    På gymnasieskolorna är det så att inom Moderna språk följande språk måste erbjudas - franska, spanska och tyska. Alla andra språk KAN ERBJUDAS, i mån av möjlighet.
    Skolorna försöker erbjuda andra språk, men det finns vissa "problem", ex. om det är ett ovanligt språk, ex. japanska eller mandarin, t.ex - och rektor hittar en lärare som kan undervisa så finns det följande problem: den läraren vill säkert få Heltidsanställning och endast undervisning i det språket för en grupp elever ger kanske 20% av heltid; då måste skola hitta möjlighet att ge läraren ännu 80% arbetsuppgifter - men om läraren inte är behörig i andra ämnen än just det språket...?
    Ett annat problem är att i fall läraren blir sjukskriven, föräldraledig, vill sluta på skolan /av någon anledning/ och ni är redan mitt i kursen, t.ex har avklarat hälften av en kurs och så "försvinner" lärare - vad ska man göra då? Att hitta en ny lärare i ett ovanligt språk kanske inte blir möjligt. Det är mycket "huvudvärk" för rektor i så fall! Och rektorerna har redan problem "upp över öronen" och behöver inte skaffa sig fler bekymmer. :(

    Du och andra elever får givetvis önska läsa vilka kurser som helst, inklusive alla världens språk, och jag hoppas att era önskemål blir uppfyllda.

    Vänligen
    ANNA