Studie- och yrkesvägledare
    Hej! Vi har en elev på vår gymnasieskola som läser sitt andra år på Språkintroduktionen och är född år 1999. Eleven har vid flera tillfällen önskat sig att börja på yrkesintroduktion och uttryckt sig vara "skoltrött". Har eleven rätt att läsa på yrkesintro utan att ha avslutat språkintro? Eller är det att rekommendera att hänvisa till KAA? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Derya,

    om eleven är född 1999, blir hen 20 år - under 2019 och det är fram till 1 juli år 2019 som eleven kan påbörja utbildning på en gymnasieskola; sedan är det komvux.
    Behörighetskravet för Yrkesintro >> är
    1. språkkunskaper i svenska motsvarande åk6 i grundskolan;
    och

    2. intresse för "valt yrke".
    Om eleven som ni har i Språkintro har kunskaper i Svenska motsvarande minst godkänt betyg från mellanstadiet och har intresse för ett visst yrke, inom vilket yrkesintro kan erbjudas - då anser jag att eleven är behörig att börja på yrkesintro med målet på att bli anställningsbar.

    Hälsningar

    Mikael