SYV-besökare
    Hej! Jobbar med språkintroelever och undrar vad som gäller för en elev som bedöms klara sva.grundläggande samt 11 andra ämnen och vill gå SAM men saknar endast geografi från grundskola.
    Kan en sån elev söka i "fri kvot?" På gyantagningen så står det:"på grund av särskilda omständigheter bör ges företräde framför övriga...".
    Eleven läser en del ämnen på skolans SAM-prog redan men skolan har ingen Preparand.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vid ansökan i "fri kvot" till gymnasiet är det BEHÖRIGA elever med lägre Betygs"värde"/Mtv (meritvärde) eller som det i några län kallas för Jmf, jämförelsetal; dvs behöriga elever med lägre betyg som söker.

    Som obehörig till ett högskoleförberedande gymnasieprogram får man inte antas. Vill man bli behörig till ett högskoleförberedande program, kan man läsa Preparand>>.

    Ännu ett alternativ som ev. är möjligt - Individuellt Alternativ>>. Här görs det individuellt bedömning. Oftast är inte den utbildningen sökbar via gymnasieantagningen, utan antagning görs via kurator och rektor. På Individuellt alternativ kan man läsa på hel- eller deltid; man kan också kombinera studier med praktik; det finns även exempel när elever går på "helpraktik", dvs under en period endast praktiserar och så kan man kombinera studier på grundskolenivå- och gymnasial nivå. Individuell plan görs som eleven sedan följer. Platser på Individuellt alternativ är dyra, pga stor "personaltäthet" - små klasser; fler kurators- och syvtjänster per elev; praktikanskaffare är oftast också kopplad till den utbildningen. Endast elever med störst behov av individuella anpassningar brukar få plats på Individuellt alternativ, är vår erfarenhet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA