Anja
    Hej! Jag har tidigare läst grundkurs och fortsättningskurs i psykologi (60 hp) och läser nu på juristprogrammet. Jag har funderat på att ev se till att få en kandidatexamen i psykologi utöver juristexamen. Jag undrar om jag kan tillgodoräkna mig högskolepoäng från juristprogrammet i min kandidatexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anja!

    Fråga om vad som kan ingå i din kandidatexamen är det bäst att ställa till Studievägledare på just den institutionen där du planerar ta ut din kandidatexamen.

    Huvudregeln är att man ska ha minst 90 hp i sitt huvudämne. I Ditt fall är det Psykologi, om jag förstår rätt. Då är min bedömning att du måste ha godkända betyg i minst 90 hp psykologiska kurser. Du har 60 hp, om jag förstår dig rätt.

    Prata med Studievägledare på den institutionen där du vill ta ut Kandidatexamen, är det bästa rådet jag kan ge dig.

    Lycka till!

    ANNA