M
    Hej!
    Jag avslutade ettan i gymnasiet, samhällsvetenskapliga programmet, våren 2018 och siktar mot att läsa vidare.

    Kurserna jag kollat på har väldigt höga antagningspoäng och då undrar jag om det finns någon chans att läsa flera kurser på gymnasiet som kanske kan ge mig möjlighet att få ett högre snittbetyg inför högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej M;
    för att få lov att läsa U-kurser /utökade/ måste rektor fatta beslut om det.
    U-kursernas betyg räknas in i ditt jämförelsetal endast i 2 fall: - om en U-kurs krävs för Särskild behörighet ELLER om en U-kurs ger Meritpoäng; alla andra U-kurser räknas inte in i jämförelsetal och påverkar med det Inte möjlighet att komma in på en högskoleutbildning.
    Vi rekommenderar i första hand att koncentrera sig på sina "vanliga kurser". Läser man på mer än heltid, riskerar man att få lägre betyg i alla kurser /pga man splittrar sin tid och ork på "för mycket" studier/. Om du ansöker om att få läsa U-kurser eller i alla fall en U-kurs, är det rektor på din skola som kommer att svara om du får eller inte får göra det.
    Att läsa U-kurser är ett UNDANTAG. Rektors beslut krävs.

    Hälsningar
    Mikael syv