Zeinab
    Hej, jag går sista året på gymnasiet och är intresserad av att läsa till Receptarie. Dock har jag några frågor om programmet. Kan en legitimerad receptarie jobba utomlands i exempelvis mellan östern ( nu inriktar jag mig mot Libanon) samt kan man som en legitimerad receptarie öppna sin egna apotek (egenföretagare). Jag har läst att man kan bli chef som receptarie

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zeinab,
    varje land har rätt att bestämma vilka regler de sätter för att få jobba inom olika yrken.

    Inom EU finns det en "viss samordning"  - och om man har utbildning från ett EU-land kan man vara mer eller mindre säker att den utbildning kommer att "accepteras" (kanske med vissa kompletteringar) - men ändå vara gångbar i andra länder inom EU.
    För länderna utanför EU finns inte någon sådan gemensam samordning. Du måste därför söka svar hos Myndigheter i Libanon vilka utbildningar de kommer att acceptera för att du ska få lov att jobba i Libanon.

    ***********
    Ang. öppna eget - menar du i Libanon eller i Sverige?
    Om du menar att du vill öppna ett eget apotek i Libanon - då är det återigen en fråga till de behöriga myndigheter i Libanon ang. vem som får lov att öppna företag av olika slag, däribland öppna apoteken. Det kan inte vi i Sverige på Fråga SYV svara på.

    Att som receptarie bli Chef i Sverige - då menas det i första hand - att på ett stort apotek kan man med några års arbetslivserfarenhet kanske bli Team-ledare / Arbetsledare och få Personalansvar /det är det som i Sverige menas med "chef", den som har Personalansvar/.

    Vänligen

    L.
    P.S: ang. lov att få jobba i andra länder, utanför EU - så är det så att vi inte har kunskap om alla de olika regler på alla de olika arbetsmarknader i alla länder, tyvärr. Det enda vi kan göra för att hjälpa dig är att råda dig att ställa frågor ex. till Ambassaden och Konsulatet, som antingen kan ha någon "arbetsmarknads-expert" eller kan i alla fall hänvisa till någon organisation där du borde kunna få rätt svar på dina frågor om arbetsmarknadsvillkor i "det aktuella landet".

    Liselotte