M
    Hej!
    Jag är 15 och går i 9an, och ska välja en gymnasieskola om ett tag.
    Har redan bestämt mig, och vill gå ekonomi distans medan jag bor hemma. (korrespondentgymnaset program ekonomi ekonomi).
    Mina föräldrar stöttar mig i mitt val av program, men vägrar gå med på att jag "går på en distansskola", trots att jag har bra anledningar till att jag inte vill gå en på en vanlig skola, har bra betyg och är ambitiös.
    Men de skiter fullständigt i att jag inte vill gå på en fysisk skola.
    Min fråga är: Kan mina föräldrar bestämma över vilken skola jag väljer (i detta fall distans), medan jag fortfarande bor hemma?
    Mvh
    Maja

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maja,

    även om du söker till Korrespondens-gymnasiet i första hand, finns det ingen garanti på att komma in (även om du t.ex har högsta möjliga Mtv, meritvärde (betygspoäng) för att situation kan uppstå att platserna ej räcker till alla som har högsta Mtv (då kanske det blir utlottning)... därför råder vi, under alla omständigheter, att söka flera olika alternativ till gymnasiet (att en elev endast söker till ett alternativ gör det inte lättare att komma på just det alternativet... utan alla sökande som har lika höga betyg, har samma chans).

    Vidare - gäller det att det är ditt val, men, å andra sidan, pga resor till skolan ingår i "konceptet Korr", och resorna måste ordnas och bekostas av dina vårdnadshavare (och de kanske inte har råd eller inte vill släppa iväg dig ensam - det är kanske för långt att åka; övernattning på annan ort kanske ingår ... och då måste en av dina vårdnadshavare ta ledigt från jobbet, förlora inkomst, och betala även sin resa och så din också - och detta måste ske några ggr varje läsår).
    Annars så är Grundregeln att såvida eleven ej behöver flytta hemifrån, får eleven välja till gymnasiet det som eleven vill gå. Men just Korr är speciell på det sättet att några obligatoriska träffar på skolan ingår. Hur långt bor du från Torsås, där Korr ligger?

    Liselotte

    Om du bor på pendlingsavstånd från Korr-i-torsås, då ser i alla fall inte jag någon "laglig" möjlighet för dina vårdnadshavare att stoppa dig från att söka till den skolan i första hand; din kommun bör se till att du har råd att pendla till den skolan pga skolan har Riksrekrytering /enligt vad jag fick förklarat för mig, i alla fall/.

    Men, å andra sidan, så skulle jag lyssna noga på föräldrarnas argument: de har längre livserfarenhet, känner dig väl och vill ditt bästa.
    Vad säger SYV på din grundskola?