Elisa

    Hej, jag började läsa en kurs i programmering på folkhögskola, för jag inte kom in på högskola/universitet och det lät spännande. Det är en allmän kurs fokuserad på webbutveckling (motsvarande programmering 1, webbutveckling 1, osv ). Jag har inte bott i Sverige länge och inte visste skillnaden mellan "allmänna kurser" och "profilkurser", men läraren sa att vi kommer att hamna i urvalsgruppen BII och alla våra betyg kommer att motsvara ett E. Är det sant? Jag har pluggat utomlands och min meritvärde är redan väldigt låg, jag vill inte försämra mina möjligheter att komma in på högskolan men samtidigt jag gillar kursen och vill helst inte hoppa av. p.s. Tillägger at jag inte behöver komplettera någonting, jag är redan behörig för att plugga vidare (matte 3c, fysik 2, kemi, etc.).

    Tack så mycket på förhand & tack för denna webbsida. Hjälper verkligen jättemycket.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elisa!
    Dina studier på folkhögskola kommer inte påverka din möjlighet att komma in på universitetet.
    Folkhögskolorna kan ge Omdöme; folkhögskolorna ger inte Betyg.
    De meriter på betyg som du redan har, står kvar; de påverkas inte.

    *****
    Be din lärare som sa att dina möjligheter påverkas /att komma in på universitetet/ - läsa mitt svar. Hen får gärna höra av sig och förklara hur hen menar.

    Allmänt gäller
    På en Allmän kurs på en folkhögskola kan man få (snabbast på ett läsår) få omdöme om Grundläggande behörighet. Med det omdömet prövas man i BF-urvalet (alltså i Ännu en urvalsgrupp).
    Om du får omdöme om grundläggande behörighet från din folkhögskola, kommer du i framtiden prövas både så som du prövades förut - när du sökte med inte /tyvärr/ kom in och samtidigt i ännu en annan urvalsgrupp, som heter BF. På så sätt ökar dina chanser att komma in, då du får ännu en extra-chans.

    Vi rekommenderar även göra höskoleprovet. Nu har anmälningsperioden precis slutat (sista dag anmäla sig till HP som skrivs 20 okt var igår, den 2 sept 2019). Men du kanske har anmält dig till HP som skrivs 20 okt? Du kan annars anmäla dig nästa gång - till vårens Högskoleprovet.

    Kika också på yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Om du vill utbilda dig inom Programmering och Webbutveckling - kika i första hand på de här yrkeshögskoleutbildningar:
    jensen-yrkeshogskola/teknisk-testare-jensen-stockholm
    automations-och-robot-ingenjor-orebro
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    frontend-utvecklare-ecutbildning-vaxjo
    nackademin/programutvecklare-java

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Tack så mycket!

      Ja, jag har redan anmält mig och pluggar varje dag, men det är svårt att skriva ett tillräckligt bra prov under tidspress, då försöker jag öka mina chanser med gymnasiebetyg.

    • Julia : Fråga syv önskar dig lycka till och kommer att hålla tummarna för dig!