Erik
    Hej
    Går tredje året på teknikprogrammet. Undrar om man kan byta ut fysik 2/ma4 även om utbildningen man tänker söka kräver kursen. Läser förövrigt utökat program så kommer kunna byta ut några ämnen för att höja mitt betygssnitt.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    De kurser som krävs för särskild behörighet måste man ha lägst godkänt betyg i, dvs E eller högre. Utan godkänt betyg i kurser som krävs för särskild behörighet kommer man få svar Obehörig och konkurrerar inte om plats på utbildningen och då spelar det ingen roll om man har högt meritvärde ...

    • : Förstår att man behöver ha godkänt i ämnet för att det ska räknas men det jag undrade var om man kan byta ut det sämre betyget. Ex om jag har E i Fysik 2 men A i programmering 2. kan jag då räkna in betyget A i mitt betygssnitt istället för E betyget. Det som får mig att tvivla är ju att utbildningen som jag hade tänkt söka kräver fysik 2. Vilket enligt många gör att man inte kan byta ut betyget utan det måste vara med i betygsnitt. En syv jag har pratat med har sagt att man kan göra det men blir ju helt förvirrad när läser på olika forum att detta inte är fallet.
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig . :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    svar på din fråga beror i mångt och mycket exakt Hur ditt Examensbetyg kommer att set ut.

    Om du Iäser mer än 2500 poäng, kommer du få någon eIIer några kurser markerade med "U" (utökat) i ditt Examensbevis.

    EnIigt regIerna besIutar Rektor på förhand ViIka kurser som Iäses som U-kurser, innan eIeven påbörjar Iäsa kursen. Men jag vet att vissa gymnasieskoIor "Iaborerar" in i det sista och "möbIerar om" - så att eIeverna ska få så högt meritvärde som möjIigt, viIket egentIigen inte aIIs är meningen att man ska göra. Det är en "grå-zon", kan man säga - det är inte direkt förbjudet, men avsikten med U-kurser är inte att försöka höja upp meritvärde.

    Så om din skoIa har den toIkningen att man bör föIja detta att U-kurser (viIka de är) besIutas på förhand, då är det redan bestämt och du inte kan göra någonting, för att det är ju inte du, utan rektor på ditt program som bestämmer (ofta i samråd med SYV-en).

    Om Fysik 2 krävs för särskiIt behörighet, då kommer betyg i den kursen räknas in även om den är en U-kurs.

    Betyg i U-kurser räknas in i den sökandes JämföreIsetaI i 2 faII:

    - om kursen krävs för SärskiId behörighet

    eIIer

    - om kursen ger Meritpoäng.

    Vad som skrivs på oIika Forum kan vara roIigt att Iäsa och även Nyttigt ibIand, men viII man vara säker på att info är rätt, är det bättre att gå tiII "KäIIan", tiII den som verkIigen bestämmer och det är www.antagning.se - som kommer att ta emot och fatta besIut på dina betyg, när du söker tiII högskoIa i Sverige.

    ...Iäs därför här<<< är mitt råd. På s.1 vänstra koIumn, om hur man räknar ut jämföreIsetaI & Meritvärde står det:

    Men... det kan i vissa faII ändå vara fördeIaktigt att ha behörighetsgivande kurs som en U-kurs, för att... vi tar ett exempeI - vi säger att du har C betyg i aIIa kurser, men i Fysik 2 har du E och i Programmering har du A.

    Betyg i Fysik 2 kommer räknas in i ditt jämföreIsetaI ändå, oavsett om den är U-kurs eIIer inte... men Programmering kommer inte räknas in om det är en U-kurs.

    Däremot om programmering är en "vanIig kurs" och Fysik 2 en U-kurs - då räknas båda in. Med det att du har högre än jänomsnitt i Programmering, så höjer det betyget "något"... inte så värst, men ändå... och då är det fördeIaktigare att ha högre betyg som "vanIiga kurser", dvs högre än ditt genomsnitt. :)

    • : Tack så mycket Anna :)
    • Anna : nu har jag postat 5 utökningar av mitt svar, se om du Iäste aIIa dem! :)
    • : Jupp kan se. Tack för ett bra svar. Känns som att jag förstår lite bättre nu. :)