Linnea
    Hej!

    Jag undrar om kursen hi1b kan ersätta hi1a2? Att hi1b räcker för att bli behörig i både hi1a1 och hi1a2 också.
    Gäller samma sak med sh1b? Att sh1b ger samma behörighet som sh1a1 och 1a2?

    Vart kan jag hitta info i regelverk som styrker detta?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i 8 kap. 15 § gymnasieförordningen läser man:

    "Ett betyg på en inledande kurs i historia som omfattar 100 gymnasiepoäng får i examens- eller studiebeviset från ett nationellt program i gymnasieskolan omvandlas till samma betyg på en annan inledande kurs i historia och en kurs i historia som bygger på denna andra inledande kurs, förutsatt att de två sistnämnda kurserna tillsammans omfattar samma antal gymnasiepoäng som den kurs de ersätter. På samma sätt får ett betyg på en inledande kurs i samhällskunskap eller naturkunskap omvandlas till betyg på andra kurser i samma ämne."