Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,
    läs gärna svar på en delvis liknande fråga -  från mars 2018 - som finns på https://www.fragasyv.se/fragor/ip-paralegal-kan-jobba-som-juristassistent-med

    För övrigt, kan jag svara följande:
    när man i Sverige säger ”Jurist” menar man en person som har juristexamen - som man (nu för tiden) kan endast få efter studier på Juristprogrammet (4.5 år på heltid). Var god se info på yrke/jurist >>

    Ang. var man kan jobba efter en yh-utbildning till Paralegal, vad god se - yrke/ip-paralegal >>

    Allmänt gäller: yrkeshögskoleutbildningar beviljas av Myndigheten för Yrkeshögskola endast om chanser att få jobb är goda. Du kan testa kontakta Myndighet för yrkeshögskola och fråga på vilka grunder de beviljade starta YH till IP-paralegal (dvs var Myh - https://www.myh.se/Kontakt/ - tänkte att man ska kunna jobba efteråt).

    Länktips: affarshogskolan.se/nyheter/forsta-omgangen-av-examinerade-ip-paralegals
    och

    plushogskolan/pressreleases/utbildningen-av-ip-paralegals-saetter-sverige-paa-kartan.

    Mvh
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare