Bella0707

    Hej, jag har studieanpassad gång har alla ämnen förutom musik,idrott,fysik,religion och kemi. Jag kommer få godkänt i de andra ämnen det vet jag men matten är jag osäker på. Målet är att ja ska få E på np så får jag E i ämnet. Men har svårt att gå till skolan och känner mig osäker att jag kommer få E. Syv i min skola blev nyss sparkad så jag kan inte fråga henne. Jag vill gå vård och omsorg.Kan ja ändå komma in med F i matte eller måste jag gå Ima ändå? Hoppas jag får E.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Gör ditt bästa och försök få så höga betyg i alla de ämnen du läser, som möjligt. Satsa särskilt på matematik, där du, enligt det du skriver i din fråga, riskerar att få icke-godkänt betyg.
    Godkänt betyg i matematik från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan krävs för behörighet till alla nationella gymnasieprogram, bland annat till VO. En elen kan inte antas till VO eller till ngt annat nationellt program utan att hen först får godkänt betyg i matematik från grundskolan.
    I din fråga nämner du IMA, IM: Individuellt alternativ. Studieplatserna på det programmet är mycket dyra och kommunerna öppnar ofta ganska få platser på IMA, så det är svårt att bli antagen till det programmet.
    Om du, trots förmodan, får F i matte i ditt slutbetyg från gymnasiet, så tror jag mest på att du blir erbjuden plats på IMY; IM: Yrkesintroduktion, förhoppningsvis IMY mot yrket Undersköterska, eftersom du i första hand är intresserad av VO-programmet. målet med studier på IMY är att kunna bli anställningsbar även om eleven ej kan uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet. Om eleven under IMY blir behörig till gymnasiet kan hen till året därpå söka till det nationella programmet som hen vill komma in på.
    Det finns ännu ett introduktionsprogram som heter IMV, Programinriktat val. Om en elev tas in på IMV, läser hen i de flesta ämnen tillsammans med sin gymnasieklass men i det ämnet där hen är obehörig (t.ex i ämnet matematik) får undervisning på grundskolenivå tills dess att hen får godkänt betyg på grundskolenivå och då skrivs eleven (formellt sett) över till det nationella programmet. Det kan vara det snabbaste vägen för en obehörig elev - mot att skaffa sig gymnasiekompetens, men det är inte säkert att några platser på IMV inom VO kommer att, över huvudet taget, öppnas. Och om några sådana platser kommer att öppnas kan konkurrensen om de platserna bli mycket hård (jag kan alltså inte lova att just du kan komma in på IMV).
    Jag undrar en sak: du skriver i din fråga att du inte orkar gå till skolan, men hur har du i så fall tänkt att du ska läsa på gymnasiet? Kommer du orka gå till gymnasiet? Vad kommer att förändras till hösten så att du kommer orka gå till gymnasiet?
    Vad gäller ämnet matematik, så är godkänt betyg i första kurs på gymnasial nivå (kursen heter Matematik1) är ett måste för att kunna uppnå kraven för examensbevis från gymnasiet. Så, du behöver efter det att du får godkänt betyg i grundskolematte även försöka få godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 1 (om du vill kunna få ut examensbevis från gymnasiet). Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god se gymnasieGuiden.se/examen
    Jag vet inte om du känner till Matteboken.se som är en mycket bra gratis sajt där mattekurserna finns upplagda för repetition och självstudier. Matematik för årskurs 9 på grundskolan finns upplagd på matteboken.se/lektioner/skolar-9 - ta gärna en titt på Matteboken.se och mattefrågorna kan ställas i matteforumet på pluggakuten.se/ämne/matematik

    Studie- och yrkesvägledare