Surrah
    Hej! Nu har det gått en dag sedan lärarna satt betyg, och inte förrän nu får jag reda på att jag fått C i film, trots att jag har 15/15 av kriterierna på C, och 7/15 av kriterierna på A. Inte ett enda E, då jag tidigare pratat med läraren och sagt till honom att jag vill höja mina betyg, och därav gjort om tre uppgifter.

    Det innebär att hälften av kriterierna ligger på A, så då borde det vara rimligt att jag ska få B. När jag frågade läraren, säger han att han dömt mig utifrån "andra egenskaper" och att jag borde pratat med honom tidigare.
    Men jag känner att det är LÄRARENS SKYLDIGHET att fylla i kursmatrisen på ett relevant sätt att jag VET var jag ligger. För när jag ser att hälften är på A och resten är på C, då är det fanimej ganska tydligt att jag ska få B.

    Nu vägrar han ändra betyget då han påstår att "betygen är satta" och att han "inte kan ändra dem".

    Vad ska jag göra? Ska jag kontakta skolverket?
    (Jag går andra året i gymnasiet)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Surrah,

    rektor på din skola kan genom sitt beslut ändra ett "satt betyg". Du behöver inte kontakta Skolverket. Du eller läraren pratar med rektor på din skola.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA