Armand

    Jag har nyligen i ettan valt till spanska 4 som kurs (för att göra den i tvåan). Den är inte obligatorisk och görs på distans, men efter spanska 3 inser jag att detta var ett misstag. Om jag då avbryter kursen (som inte är nödvändig för varken studenten eller för att jag ska nå upp till tillräckligt med kurspoäng), kommer det påverka mig negativt? Denna kurs är en som går utöver min skoltid, så jag tror att det inte kommer påverka mitt csn-bidrag om jag väljer att avbryta den, men jag vet ej. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Armand,

    boka möte med syv på din skola - innan du påbörjar den kursen som du nu inte vill läsa. Kanske är det värt att tänka på saken över sommaren?
    Godkänt betyg i spanska 4 skulle ge dig + 1.0 i merit (som är en stor fördel om du sedan söker till en högskoleutbildning).
    Menar du att du har genom rektors beslut fått läsa spanska 4 som "u-kurs" som i din studieplan står som "utökad kurs", utanför programmets 2500 poäng? Det är viktigt att vara säker på att så är fallet; för att i annat fall kan du både riskera att inte uppfylla kraven för examensbevis och bli av med ditt studiebidrag, från CSN.
    Du behöver få svar från SYV på din skola, känner jag. För att vi på Fråga SYV har inte tillgång till din Individuella studieplanen och SYV på din skola har det.
    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA