Mikail
    Hej, jag har beslutat mig för att läsa kursen programmering i årskurs 2 och jag har även beslutat mig för att välja bort Ledarskap och Organisations kursen som också ska hålla på i tvåan, mest för att jag är en ledare i grunden. Fast nu vill jag ändra den till en annan men jag tvekar lite fortfarande och jag måste lämna in lappen imorgon senast (kanske). Min fråga är ifall jag kan ändå lägga till en kurs precis när 2an börjar i Augusti som individuellt val? Eller blir det försent? Det blir en utökad kurs.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    aHej Mikail,

    en "utökad kurs" får man läsa endast om rektor fattar beslut om det. Det är ett undantag; en Extra-kurs.

    Angående valbara kurser: skolorna önskar ofta att få svar från elever /elevernas önskemål om valbara kurser/ ganska tidigt; detta för att kunna planera - för lärarnas "upptagenhet"... ;) - för lokaler, schemat mm.
    Det är tyvärr också så att alla elever kan inte alltid få exakt de kurser de önskar sig. Det kan bli så att du t.ex får en annan kurs än den som du önskar att läsa. T.ex om läraren som skulle undervisa i "din kurs" blir "plötsligt" föräldraledig... eller bestämmer sig för att gå i förtidspension, eller slutar på skolan av någon annan anledning... och ingen annan lärare går att få tag på.
    En annan anledning till varför alla elever inte kan få exakt de valbara kurser som de önskar sig är att det kan bli för få elever som önskar en viss kurs, och den kursen kommer därför inte att starta.

    Val av kurser är ett Önskemål; det kan inte till 100% garanteras att varje elev ska läsa exakt de kurser som hen "väljer".

    Mitt råd är att du lämnar "lappen" i tid och skriver ner ("väljer") de kurser som du idag tror du vill läsa nästa år. Sedan får du svar vad du får "tilldelat" och om du då inte blir nöjd, kan du försöka byta.

    Vi hoppas att du blir nöjd med de kurser du får på schemat. Och om du inte blir nöjd får vi hoppas att du får byta.

    Mer än så kan du inte göra.

    Vänligen och Lycka till!

    Julia SYV

    • : Tack så mycket ! Även för svaret och för att det gick så snabbt! Jag gör mitt val nu då :)) Ha det så bra
    • Julia : Lycka till! Vi håller tummarna! :) ;) :)